Nedělní kázání, 12.
5. 2024 (Zdeněk Šorm)
Čtení: Jeremjáš
18,1 — 6
Text:
2.Korintským 4, 1 — 7
Bratři a sestry,
sborové shromáždění, ke kterému
jsme se dnes mimořádně sešli, je výrazem toho, že přijímáme
odpovědnost sami za sebe. Nechodíme do sboru jako diváci shlédnout a
vyslechnout, co pro nás kdo připravil. Spolutvoříme ho. V tom,
co se tu děje, jsme namočení. Ať už svojí aktivitou nebo
pasivitou. Odpovědnost ze sebe nelze setřást. A bible nám pomáhá,
abychom jí dobře rozuměli. Jako ten úryvek z Pavlova listu do
Korintu.
Začnu ale epizodou, kterou
vyprávěl jeden brněnský farář. Nevím, zda se skutečně
stala, nebo je to jen anekdota. Ale je výstižná. Je to o tom, jak si jeden
uprázdněný sbor hledal faráře:
Staršovstvo jednalo o tom, koho
sborovému shromáždění předložit k volbě. Jeho členové
se tehdy dlouho nemohli pro nikoho rozhodnout. Kandidátů bylo dost, což o
to. Ale na každém jim něco vadilo. Jeden pro ně byl moc učený,
druhý zase málo, třetí byl rozvedený, čtvrtý falešně zpíval.
Nikdo jim zkrátka nebyl dost dobrý.
Až se na schůzi jeden presbyter
naštval a povídá: „Já bych o jednom věděl. Je to muž
poměrně vzdělaný, mluví srozumitelně, dokonce je
misijně činný a má úspěchy. Sbory mu přímo rostou pod
rukama.“
Všichni zbystřili. Ale než
stačili reagovat, on pokračoval: „Jenomže než uvěřil, tak
na křesťany donášel a některé dostal i do vězení. Taky je
pravda, že kam přijde, tam se často něco semele. Dokonce
měl několikrát oplétačky s úřady. A na žádném sboru
vlastně moc dlouho nevydržel.“
Nadšení viditelně opadlo. Kurátor
se ale přece jen zeptal: „Ty, prosím tě, a kdo to je?“ A ten
člen staršovstva odpověděl: „No, apoštol Pavel.“
Jak jsem řekl, nevím, jestli se
to opravdu stalo, ale dobře to ilustruje, co jsme z Pavlova dopisu
slyšeli — že totiž ten poklad pravdy a moci boží, co se nás lidí týče, je
vždycky v chatrném obalu. A také jakou s tím obvykle máme potíž.
Nedovedeme to tak vzít. Zapomínáme na to. Chceme mít jenom dokonalost samu.
Jakmile zavětříme nějakou člověčinu, je to pro
nás vyřízené, odepsané. Na té lidské křehkosti a bídě se
zarazíme, jako by byla vším. Žádný poklad při ní vidět neumíme.
Futrál ztotožňujeme s obsahem. A proto také, když se naše chatrnost
projeví, neumíme si to přiznat, snažíme se to nějak omluvit,
ospravedlnit, nebo zamést pod koberec.
Pavel to tak nedělá. Při
těch slovech o hliněné nádobě myslí především na sebe. A
jinde své poklesky a nedostatky konkrétně a obšírně vyjmenuje. A
nejen on. Bibličtí autoři obecně tuhle pohoršující upřímnost
sdílí. Nositele víry nelíčí jako vzorné hrdiny. Jejich ubohost,
člověčinu i flagrantní selhání nezamlčí. Od praotce víry
Abrahama, který i přes veliké zaslíbení svojí ženu opakovaně
ustrašené zapírá, všelijak kličkuje a tomu zaslíbení se sám směje; přes
věhlasného krále Davida, který neodolá touze po Betsabé a dopustí se lži,
nevěry i vraždy, až po Ježíšovi učedníky, kteří jsou často
vedle a ani jeden z nich ve vzkříšení nedoufá. Po Ježíšově smrti
to zabalí a rozcházejí se. Však jim to také Ježíš na cestě do Emauz bez
obalu řekne: „Jak jste nechápaví! To je vám tak zatěžko
uvěřit všemu, co mluvili proroci!“ A evangelisté tu jejich
natvrdlost nevynechají. Nebojí se jí zaznamenat. Neznamená pro ně
zpochybnění víry ani boží věci. Jsou si totiž vědomi toho, co
Pavel napsal korintským — že nezvěstujeme sami sebe, nýbrž Krista Ježíše
jako Pána.
My to často pleteme,
zaměňujeme, splývá nám to. Mezi sebou a Kristem neumíme rozlišovat.
Proto si svoje slabosti a chyby přiznat nemůžeme, proto o nich
nedovedeme otevřeně mluvit, a proto o ně tolik škobrtáme.
Myslíme si, že mlčením o naší člověčině hájíme boží
věc. Ale opak je pravdou. Šíříme tak jenom iluzi o domnělých
mravních kvalitách člověka, která boží moc spíš zakrývá. Však už
prorok píše, že je to naše převrácenost, jestliže je hrnčíř
oceňován stejně jako hlína…
Otevřeným přiznáním
nedostatků a bídy nás křesťanů boží důstojnost
neutrpí, naopak vynikne. Ta naše křehká hliněnost má, jak píše
apoštol dobrý důvod — totiž, aby bylo patrno, že tato nesmírná moc je Boží
a není z nás.
Teprve na pozadí natvrdlosti
učedníků, kteří sami od sebe už v nic nedoufali a nic
nečekali, je zřejmé, že při vzkříšení nebylo přání
otcem myšlenky. Teprve když si přiznáme všechnu člověčinu,
která církev v její historii i současnosti provází, bude zjevné, že
to, že stále trvá a že do ní stále noví lidé přicházejí, vůbec není
dílem její kvality a šikovnosti, ale že je tu opravdu při díle nesmírná
moc boží. Teprve když si připustíme, na co všechno nemáme, dojde nám, jaký
je to div, že ono se to přece jenom děje a my se na tom kupodivu
podílíme. Pak právě vyjde najevo, co Pavel vyznává už dřív, že tu
způsobilost nemůžeme přičítat sami sobě; že je od
Boha, že je to jen jeho dílo.
Naše nedostatky a prohry nás
jistě mohou deprimovat a vést k rezignaci. Ale můžeme díky nim
také žasnout a nabývat důvěry a jistoty. Jestliže i přes to,
jací jsme, už dávno všechno nešlo do háje, jestliže i přes to, něco
trvá a dokonce se v tom sem tam zaskví perla věrnosti, čistoty,
upřímnosti a milosrdenství, pak je to opravdu zázrak a síla a na odhalené tváři
nás všech se zrcadlí slavná zář Páně.
Proto nám Pavel připomíná, že ani
ve víře nejsme zbaveni svých lidských bíd a mezí, že jsme jen ty
hliněné nádoby. Ne aby nás zahanbil a srazil, ale abychom mohli jasně
zahlédnout, jak při nás Bůh stále dělá, jak nás jeho moc stále
provází. A také proto, abychom se kvůli soustředění na
nedokonalosti druhých, nepřipravili o možnost zahlédnout ten poklad, který
nesou. Jak to napsal v jedné písničce můj kolega a kamarád
Štěpán Hájek: „Jen když přestaneš si všímat falešnýho tónu,
zaslechneš si zpívat srdce heligónu, zpívá lidem nesměle „Haleluja“ —
farářovo blues“. Nejsme žádnej poklad, ale v těch hliněných
nádobách poklad máme. To je zdroj obrovské naděje a kuráže.
Pak nás ani chatrnost, s kterou
se u sebe, u farářů i u sboru setkáváme, nemusí ubít, nemusíme nad ní
lámat hůl. Můžeme čekat věci nečekané. Nemusíme
počítat jenom s tím, co se dá odvodit z našich
předpokladů. A proto nemusíme naději předem přistřihovat
křídla. Můžeme ji mít pro sebe, pro druhé i pro sbor a pustit se i do
věcí, které se zdají být předem prohrané. Tak díky Bohu stále chytáme
druhej dech.
A ona je v tom, myslím,
bratři a sestry, obrovská naděje i pro vzájemné porozumění.
Jestliže jsme si vědomi toho, že nezvěstujeme sami sebe, ale Ježíše
Krista, nemusíme na sobě a na tom svém tolik lpět. Můžeme od
toho mít odstup. Není to poklad, je to jen hlína, je to jen forma.
To neznamená, že by to bylo
k ničemu. Má to svoji dobrou funkci, ale právě jen služebnou,
předběžnou — jako obal, který může poklad nést, ale na kterém
ten poklad není závislý. Už u proroka bychom se dočetli, že k tomu
obrazu hliněné nádoby patří především tvárnost a
otevřenost, která Bohu přiznává právo dát svému dílu vždy nový tvar. Hle
jste v mých rukou jako hlína v rukou hrnčířových, říká
Hospodin ústy proroka.
Jestliže nebudeme vydávat svůj
džbán za poklad a budeme umět v důvěře tu pravomoc
hrnčíře Bohu přiznat a jeho tvůrčí moci se vydat,
věřím, že se nemusíme bát ani svých nedostatků, ani nových
tvarů a věrnost proto nemusíme zajišťovat nějakou jednotnou
osvědčenou normou. Věřím, že na ní ta autorská boží dílna
stačí a každý přitom může být originál. Amen.